.bsp Filudvidelse
FiltypeQuake Engine Game Map File
Udvikler | id Software |
Kategori | Game Files |
Format | Binary |
.BSP option nummer
En BSP-fil er en kortfil, der bruges af spil, der er udviklet med en af Quake-spilmotorerne. Den indeholder layoutoplysninger, objekter og ressourcer til et banekort. BSP-filer bruges af mange spil, herunder Quake, Quake 2, Quake 3, Half-Life, Half-Life 2, Half-Life 2, Team Fortress, Counter-Strike, Counter-Strike, Counter-Strike: Condition-Zero, Portal og Call of Duty: World at War.
BSP står for "Binary Space Partitioning", hvilket er en teknik, der opdeler indviklede polygoner i konvekse sæt. Dette gør det muligt at rendere 3D-kort hurtigere. BSP-filer består af "klumper", som er klumper af data, der er defineret i filhovedet. Disse omfatter Entities, Nodes, Vertices, Planes, Leaves, Visibility, Faces og Textures.
BSP-kort kompileres til et binært format. De kan kompileres fra .MAP-filer ved hjælp af værktøjer som Q3Map2 og Irrlicht. De kan også oprettes ved hjælp af id Software-programmer som GtkRadiant og DarkRadiant.
Da BSP-filer er kompileret fra map editor-projekter, ændres de typisk ikke direkte. Der findes nogle BSP map-dekompilatorer, såsom Q3Map2, EntSpy, Vmex og BSP2MAP, men de dekompilerer typisk ikke BSP-filer korrekt.
Quake-motorer, der bruger BSP-filer, omfatter id Tech 1 (Doom Engine), Quake Engine (den oprindelige Quake-motor), id Tech 2 (Quake II Engine), id Tech 3 (oprindeligt brugt til Quake III Arena) og id Tech 4 (oprindeligt brugt til Doom 3).
NOTAT: Da Valves Source Engine stammer fra Quake-motoren, bruger den også BSP-filer til maps. Source Engine blev brugt til at udvikle spil som Half-Life 2 og Team Fortress 2.