3D mesh-fil, der anvendes af id Tech 4, en spilmotor, der anvendes til Doom 3 og Quake 4; indeholder polygonale mesh-data for en model; anvendes til lagring af skeletmasker af figurer, våben, væsner og andre spilobjekter; kan animeres ved hjælp af en .MD5ANIM-fil og tekstureres med rastergrafik, der er gemt i .TGA-filer.
MD5MESH-filer er en del af "MD5"-modellens specifikation, som også omfatter MD5ANIM-filer til netanimationer og .MD5CAMERA-filer til kamerastier i forbindelse med klippescener. Alle disse filer kan pakkes i id Tech 4-pakker, som gemmes med udvidelsen .PK4.
MD5-net kan importeres og eksporteres ved hjælp af en række 3D-modelleringsprogrammer, der har de relevante plug-ins, herunder Maya, 3ds Max, Blender, Lightwave og Softimage.
NOTAT: MD5-formatet er udviklet af id Software, men det er et åbent format, der er offentligt tilgængeligt til brug. id Tech 4-motoren kaldes også for "Doom 3-motoren".