Navigationsnetværk, der bruges af spil, der er udviklet med id Tech 3-spilmotoren eller en afledt udgave af id Tech 3-motoren som f.eks. Valves Source Engine; gemmer et net af områder, der kan gås rundt, i en .BSP kortfil; gør det muligt for robotter med kunstig intelligens (AI) at vide, hvordan de skal bevæge sig rundt på kortet.
NAV-filer genereres automatisk af spilmotoren, når en bruger spiller et kort med robotter for første gang. Indlæsningsprocessen kan tage flere minutter for store kort. Du kan manuelt starte NAV-genereringsprocessen ved at skrive nav_generate i spilkonsollen. Du kan også redigere navigationsmasker manuelt ved at skrive nav_generate 1 i spilkonsollen, mens "sv_cheats" er aktiveret.
NAV-filer svarer til .AIN-filer, men AIN-filer bruges mere almindeligt til ikke-spillerkarakterer (NPC'er) i stedet for bots.
NOTAT: Eksempelspil, der bruger NAV-filer, omfatter Quake 3 (id Tech 3-motor), Counter-Strike: Source (Source Engine) og Team Fortress 2 (Source Engine).